Piotr Lenar

Start / Wykładowcy / Piotr Lenar

Piotr Lenar

Założyciel i dyrektor AMA FILM ACADEMY, doświadczony operator filmowy, którego dorobek artystyczny obejmuje zrealizowane w Polsce i za granicą kinowe filmy fabularne, filmy telewizyjne, filmy dokumentalne oraz seriale TV. Wieloletni współpracownik Jana Jakuba Kolskiego, współtwórca wyjątkowej warstwy wizualnej jego najważniejszych filmów. Należą do nich „Jańcio Wodnik” (1993), uznany przez polską krytykę filmową za film rozpoczynający epokę realizmu magicznego w kinie polskim, ale również „Pograbek” (1992), „Magneto” (1993), wyjątkowo jednorodne plastycznie „Cudowne miejsce” (1994) umacniające pozycję tego nurtu w polskim filmie, „Grający z talerza” (1995) oraz „Serce, serduszko” (2014). Kolski i Lenar stworzyli jeden z najbardziej wyrazistych estetycznie duetów reżysersko – operatorskich w kinie polskim.

Jako autor zdjęć do kinowych filmów fabularnych zadebiutował kameralnym dramatem psychologicznym Wandy Różyckiej-Zborowskiej „Jemioła” (1988). Z reżyserów polskich filmów fabularnych, z którymi współpracował, warto wymienić jeszcze Janusza Kondratiuka i jego „Milion dolarów” (2009) oraz Dorotę Kędzierzawską i jej spektakl telewizyjny „Moje drzewko pomarańczowe” (1992). Zdjęciami do jednego z najistotniejszych filmów niemieckich lat 90. „Im Westen alles nach Plan” (1990) Hansa Petera Clahsena i Michaela F. Huse twórca rozpoczął współpracę z niemieckimi filmowcami. Obraz ten według „Cahiers du cinéma” wyznaczył nowy kierunek w estetyce kinowego filmu dokumentalnego  Przez blisko dwadzieścia lat twórca pracował na przemian w Niemczech i w Polsce, a także w Stanach Zjednoczonych. Jest autorem zdjęć m. in. do takich filmów, jak “Zerrissene Herzen” (1996) i “Tatort. Ein Hauch von Hollywood” (1998) Ursa Odermatta, “Herzbeben” (1998) Thomasa Jahna, „Sumo Bruno”(2000) Lenarda Fritza Krawinkla,  euforycznie przyjętego na Festiwalu Berlinale “Verrückt nach Paris” (2002) Eike Besuden i Pago Balke oraz do seriali “Balko” (2002), “SOKO Leipzig” (2003), „Klinik am Alex” (2008) oraz amerykańsko-niemieckiego „Jets”. Był operatorem także przy realizacji fabularnych filmów telewizyjnych „Die Tote aus Riga” i “Ihr schwerster Fall” (2003) Patricka Winczewskiego, „Papa und Mama” (2005) Dietera Wedla oraz kinowych filmów dokumentalnych: nagradzanego „Si Mustapha” Eriki Fehse (1994), „Kalter Krieg” Eriki Fehser i „Coffee Beans for a Life” (2004) Helgi Hersch. W Stanach Zjednoczonych  był przede wszystkim autorem zdjęć do filmu „Monty i spółka” (1997) Michaela F. Huse zrealizowanego w wytwórni Warner Bros oraz “Kai Rabe gegen die Vatikankiller” (1998) Thomasa Jahna, który w USA zasłynął filmem „Knockin’ on The Heaven’s Door” (1997). W Polsce był operatorem wszystkich lub wybranych odcinków seriali telewizyjnych, takich jak „Pitbull” (2005-08), „Kryminalni” (2004-08), „Magda M.” (2005-07). W pierwszym okresie swojej twórczości realizował filmy dokumentalne w reżyserii Macieja Łukowskiego) „Idź” Grzegorza Królikiewicza (1989, współautor zdjęć: Jan Jakub Kolski) oraz „Cały ten zgiełk” (2000, także scenariusz i reżyseria).
Nominowany do Złotej Żaby w Konkursie Filmów Polskich na Camerimage za zdjęcia do filmu „Serce serduszko” oraz do Złotej Kaczki za zdjęcia do „Miliona dolarów”.

W 2010 założył szkołę filmową AMA FILM ACADEMY w Krakowie, kształcą kompleksowo we wszystkich dziedzinach twórczości audiowizualnej.

Filmografia

Poznaj filmografię wykładowcy na:

STUDENCI O WYKŁADOWCY

zajęcia

Piotr Lenar prowadzi zajęcia na kierunkach:

Ucz się w AMA!

Zobacz obecne
ZAPISY NA
KIERUNKI

Zacznij z AMA

zacznij z ama

Nakręć się na film Ucz się od najlepszych