Jerzy Zieliński

Start / Wykładowcy / Jerzy Zieliński

Jerzy Zieliński

Operator filmowy o światowej renomie, członek American Society of Cinematographers (ASC) oraz Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC), któremu w latach 2013-2015 przewodniczył. Doktor sztuki filmowej. Jeden z czołowych operatorów nurtu kreacyjnego w kinie polskim na przełomie lat 70. i 80. XX w., przeciwstawianego surowemu realizmowi kina moralnego niepokoju.

Do wyżej wspomnianego nurtu należą takie filmy, jak „Czułe miejsca” Piotra Andrejewa (1980); „Aria dla atlety” (1988), „Wizja lokalna 1901” (1980) oraz „Limuzyna Daimler-Benz” (1981) w reżyserii Filipa Bajona czy „Medium” (1985) Jacka Koprowicza. W „Ucieczce z kina »Wolność«” Wojciecha  Marczewskiego (1990) artysta efektownie połączył tradycyjną technikę filmową ze zdjęciami specjalnymi. Od połowy lat 80. XX w. twórca pracował w Wielkie Brytanii i w USA, gdzie realizował m. in. filmy z Agnieszką Holland: „Tajemniczy ogród” (1993), „Plac Waszyngtona” (1997) i „Trzeci cud” (1999). Jerzy Zieliński powrócił do polskiego kina komediodramatem Marka Koterskiego „Baby są jakieś inne” (2011).
Laureat Złotego Smoka na Krakowskim Festiwalu Filmowym z zdjęcia do filmu „Elementarz” (1976) w reżyserii Wojciecha Wiszniewskiego, Brązowych Lwów Gdańskich za zdjęcia do „Arii dla atlety” oraz Złotych Lwów na Festiwalu Filmowym w Gdyni i Złotej  Żaby na Camerimage za zdjęcia do „Letniego przesilenia” (2014) Michała Rogalskiego.

Filmografia

Poznaj filmografię wykładowcy na:

zajęcia

Jerzy Zieliński prowadzi zajęcia na kierunkach:

Ucz się w AMA!

Zobacz obecne
ZAPISY NA
KIERUNKI

Zacznij z AMA

zacznij z ama

Nakręć się na film Ucz się od najlepszych