Nowy wykładowca Scenariopisarstwa

Start / Aktualności / Nowy wykładowca Scenariopisarstwa

Nowy wykładowca Scenariopisarstwa

09-09-2016

Kierunek Scenariopisarstwo w AMA AMA FILM ACADEMY uzyskał nowego wykładowcę:

dwr-foto-iii

 

Dominik Rettinger – Znany polski scenarzysta współpracujący między innymi z Agnieszką Holland. Scenarzysta m.innymi filmu Kamienie na szaniec poprowadzi projekt realizacji scenariuszowej i filmowej 3 nowel 30 min, które mogą złożyć się na kinowy film fabularny.

Słuchacze Kierunku Scenariopisarstwo wezmą w ramach programu Kierunku czynny udział w tym projekcie i stworzą go do zera do gotowego produktu. Jest to unikalny program w AMA.

Przeczytajcie tutaj opis projektu:

      KURS SCENARIOPISARSTWA

Dominik W. Rettinger

Program 

      W Stanach i Europie scenarzysta zobowiązuje się w umowie do obecności na planie filmowym. Jego zadaniem jest kreatywne reagowanie na potrzeby reżysera, w przypadku nie sprawdzania się koncepcji scen lub dialogu. Dzięki takiej praktyce scenarzyści uczą się żywego filmu, widzą jak pracują z tekstem aktorzy, jak modyfikowane są wymyślone przez nich sceny i sekwencje. To doświadczenie jest niezwykle ważne przy pisaniu scenariusza; bez niego tekst często okazuje się zbyt oderwany od filmowych realiów, wymaga głębokiej adaptacji przez reżysera, a scenarzysta traktowany jest jak amator.  
   Program, który będę realizował w roku akademickim 16/17 ma na celu nauczenie przyszłych scenarzystów podstaw języka filmowego w praktyce. Najlepszą metodą poznania każdego przedmiotu jest wypróbowanie go na własnej skórze. 
   Wstępem będzie ustalenie najważniejszego celu, jakim jest zainteresowanie widza naszą opowieścią. Określimy metody i język, którymi będziemy się posługiwać. Zaproponuję dwie konwencje, wokół których budować można wariacje – komedię i dramat psychologiczny. Dokonamy analizy pod tym kątem scenariuszy dwóch wybranych filmów. Skupimy się zwłaszcza na efekcie emocjonalnego utożsamienia się widza z bohaterem filmu, bez którego nie ma mowy o mocnym oddziaływaniu historii na wyobraźnię. Oraz na kwestii oryginalności, która jest coraz trudniejszym do spełnienia warunkiem zdobycia uwagi współczesnej widowni. Zajmiemy się też sprawą nowoczesności narracji. Język filmu nieustannie ewoluuje, sceny i sekwencje są coraz krótsze i z konieczności precyzyjniejsze. 
  Studenci podzieleni zostaną na 2 grupy. Każda grupa otrzyma zadanie stworzenia sceny – wyjściowej sytuacji dramaturgicznej, z określonymi postaciami. Sceny i postacie będą oparte na prostym pomyśle, który następnie będzie rozwijany metodą improwizacji. Każdy ze studentów wystąpi kolejno w roli autora, aktora, reżysera i operatora. Kolejne wersje scen będą rejestrowane kamerą video i analizowane. Podjęte zostaną decyzje kto jest głównym bohaterem opowieści, oraz jakimi metodami zbudujemy utożsamienie z nim/nimi widza. Na każdym etapie studenci będą tworzyć i zapisywać sceny i dramaturgiczne sekwencje.
   Punktem wyjścia do dialogów będzie sytuacja, którą nazywam ‘potrzebą słowa’. Jest to potrzeba psychologiczna w życiu codziennym, oraz potrzeba dramaturgiczna w akcji filmowej. Idealną jest sytuacja, kiedy obie te potrzeby spotykają się. Dlatego dialogi w scenariuszu rzadko są gotowe do użycia, najczęściej są korygowane podczas prób z aktorami. Nasze dialogi będą wynikały z odwrotnej sytuacji niż normalna praca scenarzysty – powstaną ze znaczeń psychologicznych i sytuacyjnych, zostaną od razu sprawdzone w praktyce. Takiej szansy nie ma żaden scenarzysta, pracujący samotnie nad tekstem.
  
 Zarejestrowane improwizacje poddane zostaną analizie, pod kątem wyżej wymienionych cech dobrego filmu – utożsamiania  z bohaterem, oryginalności i nowoczesności. Powstaną zapisane teksty – sytuacje i dialogi. Na tej podstawie każdy student napisze swoją wariację scenariuszową.  Następnie wybrane teksty będą wypróbowane jako sceny do zagrania, i poddane kolejnym korektom. Na tym etapie do współpracy możemy też zaprosić studentów wydziału aktorskiego. 
   Obie grupy dążyć będą od wykreowania postaci, dialogów, scen, poprzez sekwencje – do stworzenia pełnego scenariusza filmowego, w określonej konwencji, z precyzyjną dramaturgią. Następnie grupy wspólnie stworzą trzecią opowieść, która będzie narracyjnym pomostem. 
  Powstaną w ten sposób scenariusze trzech nowel filmowych, których bohaterowie będą związani różnymi wątkami. Połączymy konwencję komedii z elementami dramatu psychologicznego. Naszym celem będzie stworzenie historii prawdziwej, mocno osadzonej w realiach, a jednocześnie bardzo interesującej dla widza. Postaramy się też o mądre, poruszające przesłanie scenariuszy. Skupimy się też na kreacji materiału maksymalnie oryginalnego. 
   Istnieje szansa, aby tak zrealizowany program zakończył się wyprodukowaniem filmu fabularnego opartego na naszym scenariuszu, przy tworzeniu którego współpracować będą studenci wydziałów produkcji, reżyserii i aktorskiego. 
   Poza realizacją opisanego programu zajmę się też analizą tekstów autorstwa studentów, także Kierunków reżyserskich – z udziałem całej grupy. Zadaniem autorów będzie doskonalenie swoich scenariuszy, oraz trening w zakresie różnych konwencji filmowych. 
 
 
 
 
 
brainman-dominik-w-rettingerelita-b-iext41766322klasa_500px
  brainman-dominik-w-rettinger
 
 
 
 
 
 
 
 

zacznij z ama

Nakręć się na film Ucz się od najlepszych